tiistai 8. tammikuuta 2019

Intia lakossa

Viimeisestä työviikostamme tuleekin näemmä aika rento, sillä saimme maanantaina kuulla "kivan" yllätyksen; bussikuskit ovat lakossa tiistain ja keskiviikon! Tämä tarkoittaa sitä, ettemme pääse töihin näinä kahtena päivänä. Harmillista, sillä telttakoulussa on ollut todella mukavaa. No, minkäs tälle mahtaa. Olemme jumissa hostperheemme luona nämä kaksi päivää, kun emme voi mennä edes vaikkapa Udupiin, sillä mikään bussi tai riksa ei kulje täällä lainkaan.

Maanantaina emme olleet koulussa, sillä lähdimme Nellin telttakoulun opettajan Shalinin kanssa pienelle reissulle. Hän kysyi Nelliltä tahtoisimmeko lähteä katsomaan muutamaa rantakohdetta hänen kanssaan. Lähdimme mielellämme ja maanantaina suuntasimme Kundapuraan, jossa treffasimme Shalinin kanssa. Hyppäsimme toiseen bussiin ja matkasimme läheiselle bussipysäkille. Meillä ei ollut mitään hajua miten kaukana ranta oli, ja matkasimmekin noin kahden tunnin ajan pomppivassa bussissa. Pääsimme lopulta perille takamukset puutuneina. Olimme saapuneet "Murudeshwar" nimiseen kaupunkiin. Kaupungissa on todella suosittu hindutemppeli, ja maailman toiseksi suurin Shiva -patsas. Hämmennyin hetkeksi kun näin muutaman bussin täynnä vaaleaihoisia turisteja, en odottanut paikan olevan niinkin suosittu. No en kyllä ihmettele miksi, sillä paikka oli todella kaunis. Kiipesimme temppelin huipulle ja ihastelimme näköaloja. Näköalojen ihastelun jälkeen menimme temppeliin, jossa oli upeita veistoksia, jotka yhdessä kertoivat jonkinlaisen tarinan siitä, miten kyseinen temppeli sai alkunsa.

Lähdimme temppelista kohti toista rantaa, jonka Shalini tahtoi meille näyttää. Menimme "eco beach" nimiselle rannalle, joka oli mukavan rauhallinen paikka. Rannan vieressä oli puisto, jossa oli tietoa luonnonsuojelusta, kuten esimeriksi siitä mitä roskaaminen tekee kaloille ja kilpikonnille. Pyörähdimme katsomassa puistoa, otimme muutamia kuvia, ja sen jälkeen menimme itse rannalle. Nelli ja Marianne menivät uimaan, mutta minä en tahtonut kastella itseäni kun aurinkokin oli jo laskemaan päin.

Rannalla oli käymässä eräs hääpari juhlavieraineen ja sitä menoa oli mielenkiintoista katsoa. Pari vierasta tulikin kyselemään mistä päin olemme kotoisin. Kukaan ei ole toistaiseksi tiennyt missä ihmeessä Suomi on. Mutta aina kun selvennän asiaa ja kerron että se on Euroopassa, ilmeet kirkastuvat ja heti ymmärretään mistä päin sitä oikein ollaan kotoisin.

Lähdimme takaisin kotia kohden rannalla vierailun jälkeen. Pitkän bussimatkan jälkeen jätimme Shalinille hyvästit. Hän on nimittäin lähdössä keskiviikkona kahdeksi kuukaudeksi reissaamaan, joten emme tulisi näkemään häntä enää tämän reissun jälkeen. Jätettyämme hyvästit palasimme host-perheemme luokse.

Viikonloppummekin meni mukavasti. Kävimme rannalla ja sunnuntaina host-perheemme vieressä oli markkinat jossa myytiin paljon hedelmiä. Kävimme Nellin ja samassa host-perheessä olevan toisen vapaa-ehtoisen kanssa pyörähtämässä markkinoilla, ja Nelli ostikin reippaasti hedelmiä, jotka kuitenkin tuhottiin sunnuntain ja maanantain aikana.

Päivittelen seuraavan kerran perjantaina kun meillä on silloin FSL:n kanssa loppupalveri toiminnastamme. Katsotaan minkälaista palautetta tulee sitten työstämme.